Stolica Polski, Warszawa, w ramach troski o bezpieczeństwo swoich mieszkańców, przeznaczy dodatkowo 164 mln zł na znaczące usprawnienie warunków drogowych. Tym samym całkowita kwota, jaka zostanie zainwestowana w ten cel w miejskim budżecie, wzrośnie do rekordowych 284 mln zł. Głównym zamierzeniem jest finalizacja projektu modernizacji najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych, co zostało ujawnione podczas audytu bezpieczeństwa.

Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy podkreśla, że aspirują do przyspieszenia tempa realizacji inwestycji i dalszej redukcji liczby ofiar wypadków drogowych. W tym celu istniejący już fundusz na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego zostanie powiększony o dodatkowe 164 mln zł. Propozycja ta zostanie przedstawiona radnym do rozpatrzenia podczas sesji Rady m.st. Warszawy 17 października. Planowane jest rozłożenie dodatkowych środków przez okres czterech lat.

Łączna suma, która zostanie przeznaczona na poprawę bezpieczeństwa drogowego do 2028 roku, wyniesie przynajmniej 284 mln złotych, co stanowi największą kwotę w historii miasta przeznaczoną na ten cel. Uwzględniając wydatki poniesione do tej pory, ostateczna suma przekroczy pół miliarda złotych.

Warszawa systematycznie inwestuje dziesiątki milionów złotych w poprawę bezpieczeństwa na drogach. Za te środki realizowane są projekty takie jak budowa nowych rond, instalowanie sygnalizacji świetlnej, tworzenie azylów dla pieszych, implementacja elementów uspokojenia ruchu czy modernizacja oświetlenia.

Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich podkreśla, że efekty tych działań są imponujące. Liczba ofiar wypadków jest znacznie niższa od średniej krajowej oraz unijnej i co najważniejsze – stale spada.

Dodatkowe środki na poprawę bezpieczeństwa na drogach zostaną przeznaczone na budowę nowych rond, instalację sygnalizacji świetlnej oraz wprowadzenie elementów uspokajających ruch. Wszystkie przejścia dla pieszych wskazane jako „priorytetowe” w audycie BRD będą objęte tymi działaniami. Planowana jest realizacja tych działań do 2028 roku. W tej chwili jesteśmy na półmetku, co oznacza, że pozostaje do przebudowy 170 takich lokalizacji – dodaje Łukasz Puchalski.

Dotychczas Zarząd Dróg Miejskich zrealizował 772 takie działania na 580 przejściach dla pieszych. Ponadto, dodatkowe oświetlenie otrzymało 2100 przejść dla pieszych, co stanowi niemal wszystkie wymagające tego typu ulepszenia.

W celu zagwarantowania efektywnej realizacji programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, wymagane są precyzyjne diagnozy zagrożeń oraz stabilne finansowanie inwestycji. Od października w Zarządzie Dróg Miejskich zostanie utworzony nowy pion odpowiedzialny za bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jego zadania obejmują m.in. nadzór nad realizacją nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacją ruchu, kontynuację projektu „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz badania i analizy.