W 2023 roku, tylko w 9 miejskich szpitalach oraz sieci przychodni, pacjenci nie stawili się na ponad 235 tysięcy umówionych wizyt. To oznacza, że codziennie rezygnowano średnio z ponad 640 konsultacji. Z tego powodu, władze miasta kontynuują akcję „Nie rób drugiemu, co Tobie niemiłe”, mającą na celu uświadomienie mieszkańcom, że każdy wolny termin mógłby zostać wykorzystany przez inną osobę potrzebującą pomocy medycznej – wyjaśnia Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta Warszawy, odpowiedzialna za miejską politykę zdrowotną.

Aby zaradzić temu problemowi, placówki medyczne wprowadzają różne rozwiązania ułatwiające pacjentom wcześniejsze odwołanie wizyty. Są to między innymi telefoniczne przypomnienia, SMS-y z informacją o nadchodzącej wizycie czy możliwość odwołania wizyty poprzez dedykowane portale pacjenta i adresy e-mail. Dzięki temu stopniowo spada liczba nieodwołanych wizyt, choć nadal jest to poważny problem – dodaje zastępczyni prezydenta.

Warto przypomnieć, że w 2022 roku nie odbyło się niemal 330 tys. umówionych wizyt, co oznacza, że kampania z poprzedniego roku przyczyniła się do zmniejszenia tej liczby o ponad 90 tysięcy. Niemniej jednak, ponad 235 tys. niewykorzystanych terminów w 2023 roku to wciąż ogromna liczba. Dlatego kluczowe hasło kampanii brzmi: ODWOŁUJ NIE BLOKUJ.