Następny krok w procesie wyboru wykonawcy Warszawskiego Systemu Biletowego (WSB) został podjęty. Powstały system przewiduje wprowadzenie nowych metod płatności za korzystanie z usług Warszawskiego Transportu Publicznego. Przewiduje się, że pasażerowie będą mogli uiścić opłatę za przejazd przy użyciu kart płatniczych, smartfonów i smartwatchy z aktywną funkcją NFC, aplikacji mobilnej lub skasować bilet na papierze z kodem QR.

Szukany wykonawca WSB ma zostać wybrany do drugiego kwartału 2025 roku. Usługi systemu będą dostarczane za pośrednictwem zdalnego portalu internetowego dla pasażerów, aplikacji mobilnej lub tradycyjnych kanałów obsługi klienta. Miejskie Karty i bilety papierowe z kodem QR nadal będą opcją, zamiast obecnie stosowanego paska magnetycznego.

Nowy system biletowy umożliwi optymalizację kosztów podróży poprzez dostosowanie ceny do rzeczywistego wykorzystania środków transportu. W przyszłości system ten może umożliwić wprowadzenie opłat za ilość przejechanych przystanków lub kilometrów.

Planowanie podróży stanie się również łatwiejsze dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej i portalowi pasażera. Po wyznaczeniu celu podróży, system dobierze optymalną trasę. Będzie także dostarczać aktualne informacje o zmianach w komunikacji miejskiej.

Funkcjonowanie systemu przewiduje, że pasażer nie będzie zmuszony do zakupu biletów w punkcie sprzedaży czy automacie biletowym. Zamiast tego, na ekranie nowego kasownika, pasażer będzie mógł zaznaczyć wybrany bilet lub liczbę biletów i zapłacić za przejazd kartą płatniczą, smartfonem lub smartwatchem z aktywną funkcją NFC. Bilet zostanie cyfrowo przypisany do wykorzystanego nośnika.

W dalszej perspektywie, proces stanie się jeszcze prostszy – wystarczy przyłożyć kartę płatniczą, smartfona lub smartwatcha z aktywną funkcją NFC do kasownika podczas wsiadania do pojazdu. Odczytanie nośnika przez kasownik będzie jednoznaczne z zakupem i skasowaniem biletu. Podobny proces nastąpi przy wysiadaniu, co umożliwi pobranie odpowiedniej opłaty za przejazd.

Nowe rozwiązanie polega na inteligentnym i automatycznym rozliczaniu opłat za przejazdy na koniec dnia. System będzie brał pod uwagę liczbę i czas przejazdów oraz strefy taryfowe, w których pasażer korzystał z transportu. Naliczy najkorzystniejszą opłatę dla pasażera, ale nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.

Wybór wykonawcy systemu odbywa się poprzez dialog konkurencyjny. W odpowiedzi na ogłoszenie, potencjalni wykonawcy mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, o ile spełnią wstępne warunki. Zamawiający prowadzi dialog z oferentami, którzy zakwalifikowali się do udziału w postępowaniu, w zakresie proponowanych przez nich rozwiązań technicznych i warunków współpracy. Po zakończeniu dialogu, zamawiający precyzuje swoje wymagania i zaprasza do składania ofert.

Procedura ta pozwala zamawiającemu lepiej określić swoje potrzeby i wymagania, a także lepiej zrozumieć dostępne technologie i rozwiązania na rynku. To pozwala na dokładniejsze opracowanie wymagań systemu, który ma zostać zamówiony przez warszawski ZTM.

Z nowych form płatności za przejazdy Warszawskiego Transportu Publicznego będziemy mogli skorzystać za około 2 lata.