Na ulicy Kasprzaka w Warszawie, gdzie powstaje nowa trasa tramwajowa, przebiegają obecnie końcowe prace wykończeniowe. Planowane jest, że pierwsza grupa pasażerów będzie mogła skorzystać z nowego odcinka komunikacji miejskiej we wtorek rano, 5 marca. To jednak nie koniec udoskonaleń komunikacyjnych dla mieszkańców dzielnicy Wola. Już 25 marca tramwaje powrócą na ulicę Wolską.
W chwili obecnej wykonawcy intensywnie pracują nad finalizacją budowy nowego odcinka torów tramwajowych. Prace obejmują szlifowanie torów i montaż infrastruktury przystankowej. Ponadto tereny zielone wzdłuż nowego odcinka zostały pokryte biodegradowalnymi matami wykonanymi z materiałów z recyklingu, które w ciągu kolejnych tygodni zamienią się we kwietne łąki.
W ramach prac finałowych przewiduje się także obsadzenie ścian wykopu bluszczem oraz posadzenie dodatkowych 94 drzew. Również tereny zielone w okolicach przystanku przy ulicy Redutowej będą powiększone. Pozostawiono miejsce na podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew, tam gdzie niegdyś znajdowały się tory i jezdnia. Teraz miejsce betonu zajmie fragment parku.
Przygotowania do otwarcia nowej trasy wiążą się z koniecznością wprowadzenia zmian w organizacji komunikacji miejskiej. W poniedziałek, 4 marca, zaplanowano demontaż rozjazdu nakładkowego niedaleko przystanku Fort Wola, co wpłynie na ruch tramwajów linii 76. Zmiana dotyczyć będzie również tramwajów linii 76 i autobusów linii zastępczej Z26.
Od wtorku 5 marca tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą kursować po nowych torach na ulicy Kasprzaka. Częstotliwość planowana jest na 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżać do przystanków PKP Wola (Wolska), a od 25 marca wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej.
Nowa trasa umożliwi szybki dojazd do stacji metra M2: Rondo Daszyńskiego i Rondo ONZ oraz do stacji kolejowej Warszawa Wola. Skorzystają z niej zarówno mieszkańcy rozbudowujących się osiedli na Odolanach i w okolicach ulicy Jana Kazimierza, jak i tramwaje z Bemowa.
Zakres budowy nowej trasy tramwajowej obejmował odcinek o długości prawie 3,5 km. Wybudowano nowe tory o długości około 2,3 km, a istniejące na Wolskiej i Kasprzaka torowiska, o długości około 1,2 km, zostały przeniesione do wykopu. Pasażerowie skorzystają z nowych przystanków przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z dziećmi w wózkach i seniorów.
W ramach inwestycji zaplanowano obsadzenie blisko stu nowych drzew gatunków rodzimych. Ponadto na terenie inwestycji pojawi się również 413 m kw. traw ozdobnych i bylin oraz 6603 m kw. krzewów. Zakładane są także „zielone” torowiska o łącznej długości 2,5 km.