Obiekty niezgodne z prawem, a w szczególności reklamy, które psują wygląd miasta i często stanowią zagrożenie przez ograniczenie widoczności, stopniowo znikają z przestrzeni publicznej. Wielki wkład w ten proces ma stołeczny Zarząd Dróg Miejskich (ZDM), który intensyfikuje swoje działania kontrolne. Zaledwie w styczniu br. przeprowadzono 850 takich kontroli, które doprowadziły do usunięcia 33 obiektów niezgodnych z przepisami.
Pracownicy ZDM systematycznie monitorują stan dróg miejskich, zwracając uwagę na to, czy obiekty tam umieszczone, w tym reklamy, nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa. Każdy obiekt służący do celów reklamowych musi posiadać odpowiednie zezwolenie. Podczas styczniowych kontroli, ZDM skupiło się na 449 sprawach dotyczących reklam, co zaowocowało usunięciem 17 z nich oraz 16 innych nielegalnych obiektów.
W efekcie tych działań rozpoczęto 156 postępowań administracyjnych, w tym 87 dotyczących reklam, mających na celu ukaranie właścicieli nielegalnych obiektów. Wydano również 92 decyzje administracyjne, z czego 30 dotyczyło reklam. Wyniki te są efektem ciężkiej pracy pracowników ZDM, ale także dzięki zgłoszeniom od mieszkańców, którzy informują o nielegalnych obiektach poprzez Miejskie Centrum Kontaktu.
Nielegalne obiekty po ich usunięciu trafiają do magazynu miejskiego, gdzie czekają na odbiór przez właściciela. Do właściciela kierowana jest prośba o odbiór, a koszty usunięcia, transportu i magazynowania musi pokryć sam właściciel. Jeżeli obiekty nie zostaną odebrane lub nie uda się ustalić właściciela, są one utylizowane.
Zgodnie z prawem, za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia grozi kara w postaci dziesięciokrotnej opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Stawki za zajęcie pasa drogowego dla celów reklamowych są różne i zależą od różnych czynników, takich jak wielkość reklamy czy czas jej ekspozycji. Dla przykładu, jeśli pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m2 i stawka wynosiła 3,10 zł, to kara wyniosłaby 4650 zł.
Monitorowanie legalności reklam jest tylko jednym z elementów kontroli pasa drogowego przez ZDM. Urzędnicy zwracają również uwagę na inne obiekty, takie jak kioski czy stoiska handlowe. W 2023 roku przeprowadzono łącznie 12 728 kontroli, w tym 8949 dotyczących reklam. Udało się usunąć 889 nielegalnych obiektów, w tym 487 nośników reklamowych. Rozpoczęto 1535 postępowań administracyjnych i wydano 1387 decyzji nakładających kary. W sumie wpływy z kar w 2023 roku wyniosły 5 mln zł.